Nacházíte se zde: Úvod » Časté dotazy

Potřebujete odpovědi?

Chcete se na něco zeptat? Možná jsme již na Vaší otázku odpověděli.

Potřebujete odpovědi?

Chcete se na něco zeptat? Možná jsme již na Vaší otázku odpověděli.

Objednávka, zřízení a změna tarifu

Jak se služba objednává?

Pro objednání virtuálního serveru slouží objednávkový formulář. Jste-li již zákazníkem Českého hostingu, server můžete objednat v klientské sekci. Informace o dalším postupu zřízení serveru dostanete po zpracování objednávky e-mailem.

Dedikované servery zřizujeme individuálně na základě dohody a upřesnění Vašich potřeb. V případě zájmu využijte poptávkový formulář. Po zaslání poptávky se s Vámi spojíme a detailně probereme Vaše potřeby a postup zřízení Vašeho nového serveru.

Jak se služba platí?

Službu hradíte vždy předem na období, které si sami zvolíte. Můžete se rozhodnout, pro měsíční, čtvrtletní nebo roční platby. Cena pro Vás bude výhodnější, pokud zvolíte delší období.

Jak dlouho trvá zřízení serveru?

Virtuální server Vám zřídíme v pracovní době obvykle do 10 minut od přijetí Vaší objednávky a platby na první období. Pokud budete mít speciální požadavky na instalaci a konfiguraci serveru, může příprava trvat déle a na zřízení se spolu individuálně domluvíme.

Dedikované servery zřizujeme po přijetí podepsané smlouvy, nebo smluvní zálohy. V případě standardních požadavků trvá zřízení obvykle 1-2 pracovní dny. Dobu zřízení může ovlivňovat dostupnost požadovaného hardware a nároky na přípravu serveru do provozu (zahrnuje sestavení, "zahoření" serveru, instalaci systému a služeb a umístění serveru do housingového centra).

Je možné průběžně měnit parametry služby?

Ano. U virtuálních serverů můžete přecházet mezi variantami VMS nebo navyšovat parametry individuálně. Z technického hlediska vyžaduje přechod na jinou variantu pouze restart serveru s novými parametry. Ten provedeme po domluvě.

U dedikovaných serverů je třeba změnit hardwarovou konfiguraci stroje. Opět je možné ji provést po domluvě.

Jaké jsou podmínky provozu služby?

Podmínky provozu služby, stejně jako obecnou úpravu smluvního vztahu naleznete v našich VOP pro provoz serverů (VOP jsou všeobecné obchodní podmínky).

Nabízíte zkušební období?

Zkušební období pronájmu virtuálních či dedikovaných serverů jako takové kvůli charakteru služeb nenabízíme. Nicméně nezávazné vyzkoušení možné je. Pro otestování základních principů fungování hostingu a správy služeb si můžete zdarma vyzkoušet náš sdílený webhosting Český hosting. Pro otestování fungování managed serverů můžete využít možnosti objednat virtuální managed server na 1 měsíc. Pokud v této době zjistíte, že Vám služba z nějakého důvodu nevyhovuje, informujte nás a my server zrušíme.

Správa a konfigurace serveru

Mohu si nechat upravit konfiguraci a služby na serveru podle vlastní potřeby?

Server a služby na serveru Vám rádi připravíme a nakonfigurujeme dle Vašich požadavků (hardware i software). Samozřejmě v rámci koncepce poskytovaných služeb a s ohledem na bezpečnost provozu serveru a služeb.

Mohu si se serverem dělat, co chci?

Server je nainstalován pro konkrétní účel s konkrétním software a máte jej od nás v pronájmu - tzn. možnosti nakládání se serverem jsou částečně omezeny.

Jakým způsobem si mohu spravovat služby na serveru?

Hostingové služby pro jednotlivé domény jsou spravovány obvyklými nástroji - např. SFTP/SCP, rsync, FTP, phpMyAdmin apod. K databázím je možné povolit vzdálený přístup. Nastavení služeb (zakládání, rušení, změny hesel apod.) se provádí přes webové rozhraní klientské sekce. Zde je také k dispozici přehled provozních charakteristik serveru (vytížení, statistiky provozu...).

Bližší informace (nejen) k tomuto tématu najdete v nápovědě na stránkách Českého hostingu.

Jak mohu sledovat provoz a zátěž serveru?

Provoz a vytížení serveru primárně sledují naši administrátoři a naše monitorovacími systémy. Také zákazníkům nabízíme nástroje pro přehled o provozu a zátěži serveru.

Provoz na serveru je možné sledovat ve statistikách přístupů. Ty jsou k dispozici v klientské sekci. Ukazují provoz jednotlivých domén a subdomén a dále pak celkový provoz webserveru. Aktuální systémové ukazatele (zátěž, využití paměti, využití disků) jsou také k dispozici v klientské sekci. Individuálně můžeme na server nainstalovat další software pro monitoring (např. Munin).

Získám superuživatelský přístup k serveru (root)?

Nabízíme managed servery, tzn. superuživatelský přístup máme pouze my. Vy využíváte služby na serveru, my se staráme o jeho běh a správu.

Proč je u virtuálních serverů diskový prostor rozdělen?

Prostor u virtuálních serverů je rozdělen na dvě samostané části - prostor provozní (na něm je umístěn operační systém a databáze) a prostor pro uživatelská data. Oba prostory jsou umístěny na různých diskových polích, čímž je rozložena zátěž při diskových operacích a diskový subsystém je tak výkonnější (protože je méně zatížený). Kromě toho je umístěním dat na různých polích zvýšena i jejich bezpečnost při eventuální havárii pole.

K čemu potřebuji vyhrazenou IPv4 adresu?

Virtuální servery fungují standardně se sdílenou IPv4 adresou. Na sdílené adrese server funguje plnohodnotně a je vhodný pro většinu běžných aplikací.

Vyhrazenou IPv4 adresu ale můžete potřebovat v některých specifických situacích, například:

  • Chcete mít zabezpečený SSL přístup na web (https) a nechcete využívat metodu SNI.
  • Ze serveru budete odesílat větší množství e-mailů (v řádu stovek za den), typicky newslettery.
  • Pokud je na server prováděno velké množství současných spojení (web, FTP).
  • Nechcete, aby byl provoz na Váš server veden přes sdílený reverzní proxy server.
  • Vyžaduje-li to z nějakého důvodu konstrukce Vaší aplikace.

Vyhrazenou IPv4 adresu můžete k serveru přikoupit v objednávce za měsíční příplatek 50 Kč + DPH. Je možné ji doplnit i kdykoliv později. Pokud si nejste jisti, zda vyhrazenou IPv4 adresu potřebujete, kontaktujte prosím naši zákaznickou podporu. Rádi Vám poradíme.

Je k dispozici přístup přes SSH?

Kromě e-mailů (POP3S, IMAPS, SMTPS) je zabezpečeným protokolem SSH dostupný i prostor na webserveru. Uživatelé mohou standardně využívat přístup protokoly pro přenosy souborů - SFTP/SCP, rsync přes SSH a Git over SSH. Plnohodnotný SSH shell k dispozici z bezpečnostních důvodů není, nicméně na požádání můžeme na server nainstalovat omezený SSH shell, který usnadní některé náročnější operace se soubory v prostoru jednotlivých hostovaných domén.

Domény na serveru

Jak probíhá zakládání nových domén na server?

Zakládání nových domén a služeb k nim provádí uživatel serveru v klientské sekci. Doména je do systému založena po vyplnění objednávky, která je automaticky zpracována. Po založení domény si k ní uživatel může zřídit hostingové služby pro provoz webových prezentací a poštovních služeb (více v nápovědě na stránkách Českého hostingu).

Kolik domén mohu na serveru provozovat?

Počet domén (resp. webových aplikací), které je možné na serveru provozovat, není explicitně omezen. Počet aplikací, které server bez problému dokáže obsloužit, závisí na jeho systémových parametrech a také na provozní náročnosti daných aplikací. Bližší informace k tomuto tématu případně najdete v nápovědě na stránkách Český hosting.

Jak je to s provozem domén na webserveru?

V našem systému jsou služby standardně vázány na konkrétní doménu 2. řádu - každá doména má vlastní prostor na webserveru s vlastním přístupem (SFTP/SCP, FTP) a skripty běží pod vlastním systémovým uživatelem. Subdomény (domény 3. řádu) mají svůj vlastní adresář mimo prostor "hlavní" domény, do tohoto adresáře je možné nastavit individuální FTP přístup. Oddělená je i konfigurace jednotlivých domén a subdomén (VirtualHost, php.ini...). Toto řešení zajišťuje vysokou bezpečnost dat a jednotlivých aplikací, umožnuje různé nastavení služeb pro jednotlivé domény a subdomény a zpřehledňuje správu služeb.

Servis, garance a podpora

Jak je to se zákaznickou podporou?

Součástí pronájmu serveru je samozřejmě i zákaznická podpora. Ta slouží pro řešení administrativních a základních provozních záležitostí (objednávky, fakturace, nastavení služeb apod.). Řešení většiny běžných situací je také k dispozici v naší rozsáhlé nápovědě.

Služba zahrnuje i práci administrátora při dohledu a správě serveru (časově explicitně neomezenou). Uživatelé také mají k dispozici telefonní čislo na dohledového administrátora pro řešení provozních problémů 24 hodin denně.

Jak je řešen servis a jak je rychlý?

Servis řeší naši technici a administrátoři. Každý server je nepřetrižitě monitorován dvěma nezávislými systémy, které naše administrátory v případě problémů ihned informují. Administrátoři zároveň reagují na nahlášení problému ze strany klienta.
Dle situace provádíme okamžité opravy serveru. Při závažnější havárii jsme připraveni provést kompletní výměnu za jiný server, který máme připravený pro okamžité nasazení.

Garantujete dostupnost serveru?

Ano, garantujeme nepřetržitý chod služeb. Garance, sankce za nedodržení i výjimky jsou upraveny ve všeobecných obchodních podmínkách služby a v uzavřené smlouvě.

Ostatní

Kde jsou servery umístěny?

Servery jsou začleněny do infrastruktury naší služby Český hosting, díky které využívají fyzické zabezpečení moderního housingového centra a zároveň bezpečnosti a služeb naší sítě.

Bližší informace o našem zázemí najdete na stránce Technické informace.

Jak je to s konektivitou serveru?

Standardně je server zapojen do infrastruktury Českého hostingu a využívá tak sdílené služby konektivity. V případě větších nároků na konektivitu můžeme nabídnout zřízení vyhrazené linky pro daný server či servery.

Bližší informace o konektivitě najdete na stránce Technické informace.

Jak jsou servery zálohovány?

Všechna uživatelská data jsou standardně zálohována každou noc, zálohy jsou k dispozici 3-4 týdny zpět. Zálohování je případně možné individuálně přizpůsobit.

Bližší informace o zálohování najdete na stránkách služby Český hosting.

Co znamená u služeb managed?

Managed znamená spravovaný. Služba tak zahrnuje kompletní správu z naší strany i odpovědnost za provoz. Více o managed serverech

Zákaznická podpora je nyní off-line
Nahoru